Cine-ar fi zis că în toiul vacanţei mari copiii se vor plânge vreodată că le e dor de şcoală? Izolarea impusă de criza COVID-19, precum și lipsa interacțiunii sociale i-au afectat pe copii, obișnuiți să interacționeze atât în timpul școlii, cât și în afara orelor. Așadar, s-a ajuns într-un punct în care elevilor a început să le fie dor de agitația școlară, de distracția în grup, față în față, de libertate.
Aspectul a fost sesizat de experţii din proiectul “Scoala Comunităţii Remetea Chioarului”, pe care ASSOC îl implementează în localitate. Copiii au simțit nevoia să își împărtășească sentimentele contradictorii pe care le trăiesc. Unii sunt frustraţi, alţii îngrijoraţi. Unii s-au obişnuit cu situaţia, dar recunosc că nu mai au capacitatea de-a se mobiliza singuri, alţii spun că li se plafonează creativitatea şi energia.

Poate cei mai afectaţi sunt copiii din familii dezavantajate: cei care nu au dispus de mijloacele necesare școlii online, cei pentru care orele de curs s-a încheiat brusc acum 5 luni, data de la care trăiesc tot mai izolaţi. Pentru ei, regresul şcolar e o certitudine.
Experţii din echipele pluridisciplinare au încercat să ia pulsul comunităţii şi au făcut vizite din ce în ce mai dese în mijlocul lor. Acolo unde i-au întâlnit, pe uliţele satului ori la porţi, le-au vorbit despre igienă şi protecţie, le-au oferit materiale, brosuri, le-au ascultat problemele, i-au consiliat, i-au ajutat să înţeleagă situaţia pe care o trăim cu toţii. Le-au promis că se vor întâlni când va fi posibil şi în grupuri mai mari, că vor veni din nou la şcoală şi vor relua activitătile care le-au făcut plăcere.

Cu cei cu care s-a putut păstra legătura prin intermediul tehnologiei, activitătile au fost mutate pe platformele online, iar astfel “Scoala Comunităţii Remetea Chioarului” a rămas deschisă. Pe lângă pregătirile pentru examenele naţionale, lecturi şi calcule facute online, specialistii au creat scenarii diverse entru a-i face pe copii să iasă din paradigma vacanţei fără sfârşit. Scopul a fost acela de a-i antrena în activităti recreativ – ludice, dar nu lipsite de valenţe educative. Astfel, elevii au avut parte de numeroase activităti de conştientizare şi reducere a violentei şi abuzurilor, de activităţi culturale, artistice sau care promovează un stil de viaţă sănătos.

Specialiştii şi copiii pictează împreună, creează, îşi fac jucării din materiale reciclabile, ascultă muzică, vizionează filmuleţe sau materiale educative, fac tururi virtuale prin muzeele lumii sau prin parcuri, descoperă resursele educative ale internetului. Unul dintre specialişti s-a gândit chiar să “devină” pentru două ore realizator TV şi să transforme casa celei mai bătrâne femei din sat în studio de televiziune, iar pe copii să-I invite la o şuetă inedită. Musafirii virtuali au pus întrebări, au ascultat poveşti din vremea războiului, au aflat superstiţii şi tradiţii vechi şi s-au minunat de dezinvoltura bătrânei.

Schimbarea brutală adusă de pandemie în rândul elevilor a demonstrate, dacă mai era cazul, că școala nu este doar un spaţiu în care profesorii vin să predea şi elevii să înveţe, ci o comunitate care vibrează de o energie pozitivă.