A crea schimbare în orice comunitate, dar mai ales intr-o comunitate multiculturală, este un pas uriaş şi se poate realiza doar în timp, prin eforturi conjugate. Proiectul “Scoala Comunității Remetea Chioarului” se apropie de final, după aproape 42 de luni ȋn care s-a muncit mult pentru a atinge scopul principal: reducerea şi prevenirea abandonului şcolar şi promovarea accesului egal la învăţământul preşcolar, primar şi secundar pentru toţi copiii aparţinând zonei rurale din comuna maramureșeană.

Dincolo de obiectivele, indicatorii și rezultatele asumate prin proiect, membrii echipei – de la management, până la psiholog, asistent social și cadrele didactice – au depus multă energie, muncă și entuziasm pentru a schimba destinul unei comunități vulnerabile.

Munca nu a fost ușoară, iar contextul pandemic și soluțiile inedite pe care le-au experimentat au fost o provocare uriașă. Privind ȋn urmă, se vede o școală care și-a schimbat ȋnfățișarea exterioară, un cabinet de informatică dotat cu mijloace IT, cadre didactice care au avut acces la laptopuri și multifuncționale pentru activitățile cu copiii, săli dotate cu piese de mobilier noi. Dar, cel mai important, peste 400 de preșcolari și școlari care au avut parte de sprijin.

Cea mai mare grijă a echipei a fost pentru copiii proiectului, copii care nu s-au ȋntors acasă de la școală flămânzi, căci de două – trei ori pe săptămână au avut o masă caldă la școală, copii care nu au o cameră sau un birou al lor, dar au primit rechizite și și-au făcut temele pentru a doua zi, la școală, copii care, poate pentru prima oară în viața lor, au fost în excursii altundeva decât în locurile natale.

Proiectul n-a rezolvat problemele comunității, dar nu acesta a fost rostul lui. Scopul activităților a fost acela de a veni cu soluții și resurse pentru cei mai importanți membri ai comunității: copiii.

Antoine de Saint Exupery spunea ȋn “Micul print” că “dacă vrei să construieşti un vapor, să nu începi prin a-i trimite pe oameni după lemne, cuie, unelte, sfori şi alte materiale. Învaţă-i întâi să tânjească după marea îndepărtată, nesfârsită.”

Echipa ASSOC i-a constientizat pe copii, pe părinţi, pe dascăli, administraţia locală şi oamenii locului că o şcoala a comunitaţii e un spaţiu al parteneriatelor, iar schimbarea nu vine de la sine, ci din sinea fiecăruia. Credem că pe durata proiectului, membrii echipei au reușit să insufle dorinaț de schimbare în bine.

Luna martie 2023 va fi ultima lună de implementare a proiectului, lună ȋn care va avea loc și conferința finală.

Proiectul „Școala comunității Remetea Chioarului” (ID 108161)a fost cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman și a fost derulat ȋn parteneriat cu Comuna Remetea Chioarului, ȋncepând cu luna aprilie 2018.